Vitamin C bidrar til å vedlikeholde et velfungerende immunforsvar, øker opptak av jern fra kosten og bidrar til dannelse av kollagen.

Vitamin C ved forkjølelse

Når man blir forkjølet øker det oksidative stresset i kroppen og nivået av frie radikaler øker. Kroppen er nødt til å redusere dette nivået, hvis ikke kan det gi skade på cellene. Vitamin C er en viktig antioksidant som bidrar til å senke dette nivået. Det er gjort en rekke studier på om tilskudd av Vitamin C vil ha noen effekt på forkjølelse, men resultatene er enda ikke godt nok dokumentert.

Dersom man ikke klarer å få i seg nok vitamin C ved forkjølelse, kan man forsøke kosttilskudd enten i form av tabletter, tyggetabletter eller brusetabletter.

Vitamin C ved jerntilskudd

Har du jernmangel? Det tar tid å bygge opp jernlagrene, så en liten hjelper i form av C-vitamin kan være nyttig i den perioden. Jern absorberes best i surt miljø. Samtidig inntak av C vitamin og jern kan derfor hjelpe med å øke opptaket av jern.

Anbefalt styrke ved samtidig inntak av jerntilskudd er 250 mg.

Vitamin C på huden

Kollagen er et protein som gir fylte, struktur og elastisitet. Med alderen synker produksjonen av kollagen og fine linjer og rynker kommer til syne. Vitamin C er en avgjørende faktor for kollagenproduksjon og du finner vitaminet både i nedre og øvre hudlag (dermis og epidermis). Ved å tilføre vitamin C gjennom et serum eller krem vil man kunne øke nivået direkte på huden.