Interessen for D-vitamin har alltid vært stor. Kanskje fordi det er et vitamin veldig mange av oss faktisk mangler? Med lange vintre og lite sol er vitamin D et av de viktigste kosttilskuddene vi nordmenn bør ta. Vi får dette vitaminet gjennom eksponering av sollys på huden og gjennom kosten. Men å få i seg tilstrekkelige doser gjennom sol og mat er faktisk ganske krevende.

Vitamin D spiller en viktig rolle i mange av kroppens vitale funksjoner. Vitaminet har betydning for oppbygging av et sterkt muskel- og skjelettsystem, for antiinflamatoriske prosesser i kroppen og dannelsen av enzymer og proteiner for forebygging av sykdom for å nevne noe.

Lave nivåer av D-vitamin kan føre til:

  • Utmattelse og slapphet (uten forståelig grunn)
  • Smerter i ledd og muskler
  • Svekket immunsystem

Så når spørsmål om hvordan forebygge sykdom som forkjølelse og influensa dukker opp, er faktisk et godt råd å ta tilskudd av D-vitamin.

I norsk kosthold er det fisk som er viktigste kilde til D-vitamin. 100 g laks gir ca. 10mikrogram D-vitamin, det samme gjør 1 ts tran.

Tar du tilskudd i alle månedene med –r er sannsynligheten stor for at du går ut av vinteren med tilfredsstillende D-vitaminnivåer. Anbefalt vedlikeholdsdose for barn og voksne er 10 mikrogram, men er du i tvil om dette er nok kan du forhøre deg med legen din. Det finnes reseptfrie alternativer helt opp til 80 mikrogram.

Har man lave nivåer av D-vitaminer i kroppen og skal bygge opp disse lagrene, må du beregne en behandlingstid på ca. 2-3 måneder